Meivlieg

Plaats hier je nieuwste creaties en stel hier je vragen over het vliegbinden

Moderator: Vincent Derks

Meivlieg

Berichtdoor Wallem » wo feb 03, 2010 8:43 pm

Hallo allemaal,

Hierbij een plaatje van een meivlieg die ik vandaag gemaakt heb, met de originele erbij.
Ik vond het resultaat zelf wel geinig, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Heeft iemand nog tips om hem nog beter te maken?

Afbeelding

Groeten,

Willem
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Re: Meivlieg

Berichtdoor Henk Massen » vr feb 05, 2010 9:14 pm

Hoi Willem,

een mooie meivlieg die je gemaakt hebt, een echte killer :twisted: volgens mij, maar heb je er ook een bindinstructie bij.

Gr.
Henk
Geneet van ut leave en Eine daag neet gelache is eine neet geleaf
Henk Massen
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor Wallem » za feb 06, 2010 8:21 am

Hoi Henk,

Ik heb nu nog geen bindinstructies, maar ik maak vanmiddag wel wat foto's, en die zet ik dan hier.

Groeten,

Willem
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor Wallem » za feb 06, 2010 8:00 pm

Hier is de bindbeschrijving

Afbeelding
Doe een naald in de vice en bind er een stuk of 4 fazantenstaartfibers op. Knip de uiteinden nog niet weg!

Afbeelding
Knip een strookje foam uit, dat van breed naar smal en weer naar breed loopt. Knip in het midden een kleine v uit.

Afbeelding
Bind de foam in van onderen met de naald in de v-vorm in.

Afbeelding
Maak nu de segmentjes door steeds met de binddraad onder het foam een paar slagen te maken, dan weer twee om de foam heen, dan weer een paar onder het foam... Bind hem af en knip de binddraad op ongeveer 4 cm af.

Afbeelding
Schuif het lijfje van de naald af, leg het op tafel en rol dan tussen je middelvinger en de tafel een beetje heen en weer, zoadat de scheidingen van het foam een beetje in elkaar overlopen. Doe nu een kortstelige haak met een brede haakbocht(!!) in de vice en bind de uiteinden van de fazantenstaartfibers en de 4 cm binddraad in. Nu kun je in de groef van het laatste segmentje het lijfje vastzetten.

Afbeelding
Maak nu nog een segmentje op de haaksteel en bind een toefje hertenhaar in. Die kun je nu in tweeën splijten met de binddraad.

Afbeelding
Nu klap je de overige stukjes foam naar voren, langs het hertenhaar voor het laatste segmentje.

Afbeelding
Doe nu een drupje bindlak tussen de hertenharen, zodat ze mooi uit elkaar blijven staan.

Afbeelding
Nu kun je de vlieg afbinden, het overige foam wegknippen en met een watervaste bruine of zwarte stift kun je hem een beetje natuurlijker er laten uitzien, en oogjes geven.

Natuurlijk kun je ook witte of lichtbruine foam gebruiken, het is maar net wat je wilt.
Ik heb ook een versie gemaakt met twee grizzle hanen hackles die ik om het hertenhaar en het foam heb gewikkeld (parachuteversie). Als je dan het foam naar voren klapt gaat het hertenhaar mooi als een echte vleugel staan als een soort zeil, en gaan de hacklefibertjes mooi opzij staan zodat de vlieg mooi op het water ligt.

Succes met binden!

Willem
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor Vincent Derks » zo feb 07, 2010 12:56 pm

Hey Willem,

Leuk patroontje en mooie bindbeschrijving!

Gr, Vincent
Afbeelding
Vincent Derks
The Big Boss
The Big Boss

Berichtdoor Baitcaster » za feb 20, 2010 8:24 pm

Hoi Wallern,

Mooie vlieg, en vrij simpel te binden... :wink:

Groeten,

Christoph
Baitcaster