Hackle natte vlieg

Plaats hier je nieuwste creaties en stel hier je vragen over het vliegbinden

Moderator: Vincent Derks

Hackle natte vlieg

Berichtdoor Wallem » do jan 28, 2010 7:28 pm

Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort wat bestellen bij martens vliegvisproducten, maar weet iemand waarmee je een mooie soft hackle voor natte vliegen kunt maken? Ik zat te denken aan een hennen nek, is dat misschien iets? :? :?
Alvast bedankt!
Bijlagen
DSC_0822bew.jpg
Een eerder gebonden vlieg, weet alleen niet meer waarmee...
DSC_0822bew.jpg (21.44 KiB) 595 keer bekeken
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Re: Hackle natte vlieg

Berichtdoor Vincent Derks » vr jan 29, 2010 12:37 am

Hey Willem,

Allereerst welkom op het forum. Er zijn verschillende hackles die je kunt gebruiken voor het binden van natte vliegen. In principe is het belangrijk om eerst te kijken naar wat voor een water je er mee wilt gaan bevissen. Ga je vissen op rivieren, en met name op rivieren met een echte sterke stroming, dan kun je in veel gevallen gewoon met hanen-hackles binden. Deze zijn wat stijver en zullen door de sterke stroming niet zo snel platgedrukt worden...

Ga je weer wat meer op water vissen waar minder, nauwelijks of zelfs geen stroming is (in jouw geval dus waarschijnlijk), dan kun je het beste een wat zachtere hackle gebruiken. Hennen-hackles zijn daar meestal wel geschikt voor. Ze zijn ook een stuk goedkoper dan een (goede) hanen-hackle. Je kunt voor ongeveer 10 euro best een leuke hennen-skin vinden. Wat ook vaak als zachte hackle gebruikt wordt is partidge (patrijs), deze verkoopt Martens ook.

Je mag bij het binden met deze hackles best redelijk spaarzaam zijn. Enkele slagen met een hackle is meestal genoeg. Probeer niet te veel hackle-fibertjes op je vlieg te zetten, less=more.

Succes met binden!

Vincent
Afbeelding
Vincent Derks
The Big Boss
The Big Boss

Berichtdoor Wallem » za jan 30, 2010 7:55 am

Vincent,

Dank je wel voor de snelle reactie, maar als ik bijvoorbeeld op winde wil vissen bij een stuw, wat voor hacke dan? Moet ik dan gewoon een hanenhackle nemen of ook van de hen of patrijs?

Groeten,
Willem
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor Vincent Derks » za jan 30, 2010 4:14 pm

Hey Willem,

Nou, ik denk dat je (tenzij je echt vol in de stroming gaat staan) best vooruit kunt met een normale hennen-hackle of een patrijs. Wil je de vlieg echter in de volle stroming van de stuw gaan vissen dan zou je eens kunnen denken aan een hanen-hackle. Het probleem van die echte harde stroming is dat de hennen-hackle helemaal platgedrukt wordt door de stroming. Dan hou je alleen een heel dun streepje over met totaal geen actie, over het algemeen niet echt vangerig :wink:

Gr, Vincent
Afbeelding
Vincent Derks
The Big Boss
The Big Boss

Berichtdoor Wallem » za jan 30, 2010 6:58 pm

Bedankt Vincent,

Ik denk dan dat ik een hennen-skinnetje ga kopen of een nek of zoiets, en een hanen nek erbij, dan heb ik denk ik wel genoeg.

Groet,
Willem
Wallem
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor klaas » za maart 06, 2010 9:41 pm

Je vlieg drijft toch mee met de stroming dus de hackle komt echt niet plat tegen de haak te liggen.

Klaas
klaas
Weet van wanten
Weet van wanten

Berichtdoor Vincent Derks » zo maart 07, 2010 2:45 pm

Hey Klaas,

Als je de vlieg op de ouderwetse traditionele manier vist (stroomop dus), dan zullen de fibertjes inderdaad niet platgedrukt worden door de stroming, daar heb je gelijk in.

Alleen is het zo, dat 90% van de vliegvissers natte vliegen met de "down-and-across" techniek vissen. Dat is dus dwars op de stroom gooien, daarna stroomaf laten "swingen". Dan worden de fibertjes wel degelijk platgedrukt door de stroming. Het is natuurlijk de vraag of dit een goede techniek is, ik weet namelijk dat de echte cracks deze techniek zwaar afkeuren. Maar het is wel een makkelijke techniek, waarmee je veel vis kunt vangen (welliswaar vaak de kleintjes...).

Gr, Vincent
Afbeelding
Vincent Derks
The Big Boss
The Big Boss

Berichtdoor klaas » di maart 09, 2010 5:21 pm

Hoi Vincent

Zolang je lijn geen drag vertoont drijft de vlieg gewoon met de stroming mee.
Dwars op de stroom werpen oid maakt weinig uit,pas in de deaddrift komt je vlieg vol in de stroming en word een softhackle plat gedrukt.
Aan de immitatie die je wil nabootsen ( of een stimulator ) pas je de hackle aan.
Meestal worden zachtere veren gebruikt bij natte vliegen omdat deze niet in de oppervlaktespanning blijven hangen .
Verzwaar je de vlieg of gebruik je een zinklijn/leader heb je daar geen last van.
Maar een natte vlieg kan ook heel goed hangend in het water gevist worden.

Klaas
klaas
Weet van wanten
Weet van wanten

Keer terug naar Vliegbinden en Bindpatronen